Хранителен режим при запек

Какво е запек?

Запекът е често срещано заболяване, което може да засегне хора от всякакъв пол и възраст. Статистиките показват, че е два пъти по-често срещано при жените и с напредване на възрастта е по-вероятна появата му. Запекът не означава само рядко и трудно изхождане, но може да означава и неспособността на човек да изпразва червата си напълно. Запекът също може да се изявява както в промени в честотата на изхождането, така и в промени в консистенцията на изпражнението (твърдост и съдържание на течности).

Сериозността на заболяването варира между хората. Най-често боледуването от запек е краткосрочно, но в други случаи, това може да се превърне в хроничен проблем, който води до болки, дискомфорт и влияе на цялостното качество на живот.

Кой е най-добрият зеленчук за ядене при запек?

Увеличете приема на зеленчуци! Можете да ги вземете сурови или варени, те са ценен източник на фибри. Но освен фибрите, съдържанието на вода в суровите зеленчуци също допринася за облекчаване на запека.

И така, кои зеленчуци са най-добри за предотвратяване на запек? За да бъдем честни, повечето зеленчуци ще се справят много добре. Но ето кои са най-добрите помощници, за да се избегнете запек.

1. Маруля: Поставете я в салатите, сандвичите или бургерите! Този листен зеленчук е с високо съдържание на фибри.

2. Спанак: Отново друг листен зелен зеленчук, който може лесно да се включи в диетата. Освен това има добавени предимства на фолат и витамин С.

3. Зеле: Това може лесно да се включи в салати, супи, сандвичи и дори детоксикиращи сокове.

4. Моркови: Друг лесно достъпен зеленчук на пазара е морковът. Можете да го ядете самостоятелно като лека закуска, в салати, супи, азиатска кухня или да го пиете като сок.

5. Картофи: Особено с кожата са богат източник на фибри и фаворит за всички. Кой не обича картофите? Запържете ги, изпечете ги (с кожа), сварете ги и ги намачкайте.

6. Зеленият фасул, тиквичките, броколите, зелето са някои други зеленчуци, които са лесно достъпни и могат лесно да бъдат включени в диетичен план за предотвратяване на запек.

А на кой плодове трябва да наблегнете?

1. Кайсии: Те са лесно достъпни през лятото и са толкова вкусни. С високо съдържание на фибри, те със сигурност ще облекчат запека ви. Можете да ги приемате пресни в плодова салата, шейк, сок или сами. Можете дори да накиснете сушени кайсии във вода и да имате такива за облекчаване на запека.

2. Сини сливи: Друг плод на лятото, и вкусен, е чудесен източник на фибри за преместване на тези черва.

3. Смокини: Този плод може да се приема пресен или отново, след като е накиснат, ако е в суха форма.

4. Грозде: Червено, зелено, прясно или сушено, гроздето определено е любимо в плодовите салати и сокове. И разбира се, те са любими през зимата, под формата на стафиди.

5. Папая, киви, ягоди, боровинки, малини, праскови, сливи и ананаси са някои други плодове, които можете да приемате през лятото, за да победите този запек.

Как можем да засилим перисталтиката на червата?

 
Значението на хидратацията и приема на течности е от огромно значение. Приемът на вода спомага за поддържането на меките изпражнения и им помага да се движат по-бързо по червата. Човек трябва да приема най-малко три литра вода на ден, за да предотврати запек. Има много начини да останете хидратирани. Можете да приемате водата под формата на сокове, сладкиши, смутита, лимонади или чиста проста вода.

Физичесни упражнения
 
Най-достъпната форма на упражнения, която ще помогне за облекчаване на запека, е ходенето. Как точно ще Ви помогне това? Ходенето кара червата ви да се движат, тъй като тялото ви се нуждае от повече хранителни вещества, храната се движи по-бързо през червата.
 
Включете в менюто си непреработени храни
 
Включете пълнозърнести продукти като кафяв ориз, пълнозърнеста пшеница, ръж и овес в диетата. Съдържанието на фибри в тях е високо и по този начин намалява времето на храната в червата.

Кои са храните, които причиняват запек?

Друг начин да предотвратите поява на запек е избягването на храни, които причиняват запек. Някои от тези храни са бяло брашно, бял ориз, алкохол, пържени храни, мляко от червено месо и съединения, съдържащи млечни продукти.

Прочети още

Стани част от нашия свят

Абонирай се и открий света на AptekaZdrave и неговите специални предложения