Повече за витамините и откъде да си ги набавяме

Автор: Севинч Хасан В: Root Дата: сряда, април 1, 2020 Коментари: 0 Посещения: 139

Страхът от коронавирусa накара много от нас да обърнат специално внимание на организма си и по-специално на своята имунна система. Витамин Ц бързо изчезва от щандовете в аптеките и всички започнаха трескаво да го приемат като панацея за всякакви здравословни проблеми.

Днес ще ви разкажем за витамините, нужни на вашия организъм, и как да си ги набавите.Витамини

Оптималният прием на витамини, минерали и микроелементи е предпоставка за добро състояние на организма и висока работоспособност. Вярно е, че една от най-важните им роли е  да поддържат здрава и силна нашата имунна система.

Какво всъщност представляват витамините?

Те са органични съединения, без които правилното и нормално функциониране на организма е невъзможно. Регулират обмяната на веществата (метаболизма) и помагат на тялото да преобразува макронутриентите (белтъчини, мазнини и въглехидрати) в енергия.

Основно витамините се разделят на две големи групи:  мастноразтворими (А, D, Е, К) и водноразтворими (всички витамини от група В и витамин С).

Разликата между тях е, че докато мастноразтворимите витамини могат да се складират в мастната тъкан на организма, то водноразтворимите се включват в кръвообращението и отделителната система. Чрез последната се извеждат навън, тоест те са тези, които трябва да се приемат всекидевно.

Мастноразтворими витамини:

Витамин А – ключов за здравето на очите, за цялостното развитие и растеж при децата, както и за здравето на кожата и зъбите.

Храни богати на витамин А – Черен дроб, краве масло, млечни продукти, яйца, моркови, спанак, броколи, жълто-оранжеви плодове като кайсия, пъпеш и ананас

Витамин D – заздрави кости, както и за балансиране на нивата на калций и фосфор в организма

Храни богати на витамин D: Мазни риби (риба тон, скумрия, сьомга, сардини), черен дроб, яйчни жълтъци и млечни продукти

Витамин Е – отговаря за кръвообращението и за защита от свободните радикали. Витамин Е също така е ключов за плодовитостта

Храни богати на витамин Е: зеленолистни зеленчуци (броколи, спанак и др.), зеленчукови масла (катозехтин), бадеми, авокадо, лешници.

 

Витамин К: Витамин К е ключов за кръвосъсирването, играе важна роля за здравето на сърцето, черния дроб и кръвоносните съдове

Храни богати на витамин K: Черен дроб, соя (ферментирала), млечни продукти, зеленолистни зеленчуци, броколи, киселозеле, карфиол, морски водорасли

 

Водноразтворимивитамини:

Витаминиотгрупа Β – Общото за всички витамини от група В (Β1, Β2, Β3, Β5, Β6, Β9, Β12) е, че участват в метаболизма на въглехидрати, мазнини и белтъчини, а от там и в снабдяването ни с енергия. Играят изключително важна роля за правилното функциониране на нервната система и помагат на организма да се пребори със стреса. Като водноразтворими витамини, те не могат да се складират от организма и трябва да се приемат редовно.

Храни богати на витамини от група В: Пълнозърнести храни, картофи, банани, леща, фасул, червеничушки,бадеми, месо, особенно пилешко, свинско и говеждо, риба, особенно пъстърва и сьомга, яйца, горски плодове, авокадо, броколи, зеленолистни зеленчуци.

 

Витамин С – Един от най-важните антиоксиданти. Укрепва имунната система, улеснява абсорбацията на желязото, калция и фосфора. Жизненоважен за растежа на клетките и съединителната тъкан. Участва в образуването на колаген и улеснява тъканното дишане. Подпомага за заздравяването на рани и се бори ефективно с оксидативния стрес.

Храни богати на витамин С: Черни боровинки, шипки, цитрусови и тропически плодове, броколи, домати, картофи, магданоз, копър, чушки, аспержи, спанак, ряпа и др.

При недостатъчен прием на витамини с храната, алтернатива са хранителните добавки с мултивитамини.

Разгледайте нашите предложения ТУК

Коментари

Напиши коментар