Кои са важните хранителни вещества и как влияят на организма?

Съвременният начин на живот, ни предоставя възможност да избираме между богат избор от храни. Често се подлагаме на диети с желанието да сме по-здрави, по-слаби или от любопитство. Това обаче понякога води до дефицит на важни за тялото ни елементи, които са от съществено значение за правилното функциониране на организма, метаболизма, храносмилателната система, репродукция, енергия и издръжливост.
Тялото на човек не може да произвежда всичко необходимо за функционирането му. 

Хранителните вещества са тези вещества, които поети чрез храната, организмът може да използва за задоволяване на енергийните си нужди или за производство на тъкани.
Основните хранителни вещества са белтъчините, мазнините, въглехидратите, водата, минералите и витамините.
- Белтъчини

Основната функция на белтъчините е изграждане на мускулната тъкан. Източници на белтъчини са:
• Млякото и млечните продукти.
• Месото и месните продукти.
• Яйца.
• Бобови зърнени храни.

- Мазнини
Основната функция на мазнините е усвояване на някои витамини и осигуряване на енергия. Източници на мазнини са:
• Животински продукти
• Ядки и семена
• Растителни и животински масла

- Въглехидрати
В зависимост от химичната си структура въглехидратите се делят на две големи групи: монозахариди и олигозахариди. Колкото по-„проста“ е структурата на един въглехидрат, толкова по-бързо се реабсорбира от тънките черва. И обратното: колкото по-„сложен“ е един въглехидрат, толкова по-бавен е процеса на храносмилане и усвояване. В случая скоростта на усвояване е от значение, защото колкото по-бърз е този процес, толкова по-бързо се покачват нивата на кръвна захар и инсулин. Основната функция на въглехидратите е да осигуряват енергия за жизнените процеси на организма.

Източници на въглехидрати са:
• Хляб и хлебни изделия
• Житни зърнени храни
• Бобови зърнени храни
• Плодове и плодови сокове
• Мед и захарни изделия

Вода
Всеки жив организъм съдържа голямо количество вода. Тя разтваря веществата в клетките, при което става възможно протичането на химични реакции между тях. Също така водата е необходима и като разтворител на веществата в състава на кръвта, при което последната може да ги разнесе по цялото тяло. Основните начини за приемане на вода в организма са два – директно или чрез храната.

Микроелементи
Микроелементите са минерали, които се срещат в много малки, микроскопични количества в организма. Основните микроелементи са: кобалт, хром, мед, флуор, йод, желязо, манган, молибден, селен, сяра и цинк.

Макроелементи
Макроелементите са химични елементи, които се срещат в голямо количество в организма. Към тази група спадат минералите: калий, калций, натрий, фосфор, магнезий и хлор. Te се съхраняват в костите и мускулната тъкан.

Витамини
Витамините са необходими в много малки количества за нормалното протичане на жизнените процеси в организма. Представляват органични вещества, които участват в синтезата или в активирането на клетъчните ензими. Витамините биват два вида според разтворимостта:
• мастноразтворими – за тяхното усвояване трябва да има мазнини. Такива витамини са А, Е, D и K
• водоразтворими – B и C

Минерали
Минералите представляват значителна част от организма ни. Те действат като катализатори за много биологични реакции в тялото, включително мускулните реакции, предаване на импулси на нервната система, производство на хормони, храносмилане и усвояване на хранителните вещества от храните. Минералите взаимодействат с витамините, за да ги направят ефективни и полезни. Някои минерали действат като антиоксиданти, т.е. унищожават свободните радикали, които предизвикат преждевременно остаряване и болести като рак, сърдечни заболявания и други клетъчни увреждания.

В зависимост от количеството в което се съдържат в организма, минералите се разделят на микроелементи и макроелементи.

Магнезият е важен за нормалната функция на мускулите и намаляване на чувството на отпадналост и умора

Калцият допринася за предаването на нервните импулси, подкрепя кръвосъсирването и нормалното състояние на костите.

Витамини В1 и В2 допринасят за нормален енергиен метаболизъм, а в допълнение витамин В1 подпомага нормалната  сърдечна функция.

Витамин В6 играе роля в нормалния метаболизъм на белтъчните и гликогена.

Витамин В12 поддържа нормалното образуване на червени кръвни клетки и клетъчното делене.
Желязото е важно за образуването на червени кръвни телца, хемоглобин и преноса на кислород в организма.

Цинк – подпомага нормалната функция на имунната система, за да сме в добра форма по време на физическа активност и спортуване.

Йод допринася за производство на тироидни хормони и нормалната функция на щитовидната жлеза.

Мед и манган подпомагат правилното протичане на метаболизма, производството на енергия и образуването на съединителна тъкан.

Хром допринася за нормалния метаболизъм на макрохранителните вещества и нормалната концентрация на глюкоза в кръвта.

Прочети още

Стани част от нашия свят

Абонирай се и открий света на AptekaZdrave и неговите специални предложения