Ползите от Витамин Д

Витамин D понякога се нарича "слънчев витамин", защото се произвежда в кожата ви в отговор на слънчевата светлина. Това е мастноразтворим витамин от семейство съединения, което включва витамини D-1, D-2 и D-3.

Вашето тяло произвежда витамин D по естествен път, когато е директно изложен на слънчева светлина. Можете също да го получите чрез определени храни и добавки, за да осигурите адекватни нива на витамина в кръвта си.

Витамин D има няколко важни функции. Може би най-важните са регулирането на усвояването на калций и фосфор и улесняването на нормалната имунна система функция на . Получаването на достатъчно количество витамин D е важно за нормалния растеж и развитие на костите и зъбите, както и за подобряване на устойчивостта срещу определени заболявания.

Ако тялото ви не получава достатъчно витамин D, вие сте изложени на риск от развитие на костни аномалии като меки кости ( остемалация ) или крехки кости ( остеопороза ).

Ето още три изненадващи ползи от витамин D.

1. Витамин D се бори с болестите
В допълнение към основните си ползи, изследванията показват, че витамин D може също да играе роля в:

- намаляване на риска от множествена склероза
- намалява шанса ви за развитие на сърдечно заболяване
- помага за намаляване на вероятността от развитие на грип

2. Витамин D намалява депресията
Изследванията показват, че витамин D може да играе важна роля в регулирането на настроението и предотвратяването на депресия .
В друго проучване на хора с фибромиалгия изследователите откриват, че дефицитът на витамин D е по-чест при тези, които също изпитват тревожност и депресия.

3. Витамин D стимулира загубата на тегло
Помислете за добавяне на добавки с витамин D към вашата диета, ако се опитвате да отслабнете или да предотвратите сърдечни заболявания. Можете да намерите голям избор от добавки с витамин D в Аптека "Здраве".

В едно изследване хората, приемащи ежедневна добавка с калций и витамин D, са успели да загубят повече тегло от субектите, приемащи плацебо добавка. Учените казаха, че допълнителният калций и витамин D имат потискащ апетита ефект.

В друго проучване хората с наднормено тегло, които приемат ежедневна добавка с витамин D, подобряват маркерите на риска от сърдечни заболявания.

Пазете се от D-способността
Много фактори могат да повлияят на способността ви да получавате достатъчно количество витамин D само чрез слънцето. Тези фактори включват:
  • Да бъдеш в район с високо замърсяване
  • Използване на слънцезащитен крем
  • Прекарване на повече време на закрито
  • Да живееш в големите градове, където сградите блокират слънчевата светлина
  • С по-тъмна кожа. (Колкото по-високи са нивата на меланин, толкова по-малко витамин D може да абсорбира кожата.)
  • Тези фактори допринасят за дефицита на витамин D при все по-голям брой хора. Ето защо е важно да си набавяте част от витамин D от източници освен слънчева светлина.

Симптомите на дефицит на витамин D при възрастни включват:

- умора , болки и общо усещане за недобре
- силна костна или мускулна болка или слабост, които могат да причинят - затруднения при изкачване на стълби или ставане от пода или нисък стол, или да ви накара да ходите с въртене
- стрес фрактури , особено в краката, таза и бедрата
Лекарите могат да диагностицират дефицит на витамин D чрез обикновен кръвен тест. Ако имате дефицит, Вашият лекар може да назначи рентгенови лъчи, за да провери здравината на костите Ви.

Ако сте диагностицирани с дефицит на витамин D, Вашият лекар вероятно ще Ви препоръча да приемате ежедневни добавки с витамин D. Ако имате тежък дефицит, те могат вместо това да препоръчат високи дози витамин D таблетки или течности. Вие също трябва да сте сигурни, че получавате витамин D чрез слънчева светлина и храните, които ядете.

Хранителни източници на витамин D
Малко храни съдържат естествено витамин D. Поради това някои храни се обогатяват. Това означава, че е добавен витамин D. Храните, които съдържат витамин D включват:

- сьомга
- сардини
- яйчен жълтък
- скариди
- мляко (подсилено)
- зърнени храни (подсилени)
- кисело мляко (подсилено)
- портокалов сок (подсилен)
Може да е трудно да получавате достатъчно витамин D всеки ден само чрез излагане на слънце и храна, така че приемането на добавки с витамин D може да помогне.

Колко Витамин D ти трябва?

Има някои противоречия относно количеството витамин D, необходимо за здравословно функциониране. Последните изследвания показват, че имате нужда от повече витамин D, отколкото се смяташе някога. Нормалните нива в кръвния серум варират от 50 до 100 микрограма на децилитър. В зависимост от кръвното Ви ниво може да се нуждаете от повече витамин D.

В Института по храните и селскостопанските науки съобщава новите препоръки на базата на международни единици (IU) на ден. IU са стандартен тип измерване за лекарства и витамини. IU помагат на експертите да определят препоръчителната доза, токсичността и нивата на дефицит за всеки човек.

Една IU не е еднаква за всеки вид витамин. IU се определя от това колко от веществото предизвиква ефект в тялото ви. Препоръчителните IU за витамин D са:

деца и тийнейджъри: 600 IU
възрастни до 70 години: 600 IU
възрастни над 70 години: 800 IU
бременни или кърмещи жени: 600 IU

Източник: https://www.healthline.com/health/food-nutrition/benefits-vitamin-d

Прочети още

Стани част от нашия свят

Абонирай се и открий света на AptekaZdrave и неговите специални предложения